torsdag 25 augusti 2011

Vändbar skjorta i dubbelvävt tyg


Det här blev sommarens mest krävande sömnadsprojekt. Med ett dubbelvävt tyg ville jag nyttja den egenskapen och fick klura på hur jag skulle sy för att få den "likadan" fast "omvänt" på bägge sidor. Jag fullföljde det i slutändan inte fullt ut i nederkanten.


Inspiration till den här modellen är dels made by RAEs "Charlie Tunic" och en variant på Gynterskjorta med bla förlaga hos Retrostuff


Infodringen i halsen är sydd i dubbelt tyg, som fälls åt varsin sida. När dessa sedan skulle sys fast i ytterkanten blev det problem med att få dem mitt för varann. Den ena infodringen är klippt på skrå och den andra efter trådriktningen. Detta bidrog än mer till att de inte hade riktigt samma storlek. Jag valde att sy rullfåll på ena infodringen i ytterkanten och sy fast för hand, så att det inte skulle synas på andra sidan.


Ärmarna är bara avslutade med rullfåll, så att det blir så liksidigt som möjligt. Nederkanten på den här sidan av skjortan har en uppvikning, så den andra sidan syns.

ANDRA SIDAN


Här är den storrutiga sidan som bas. Den har en detalj i sidsprundet med den smårutiga sidan. Jag valde tygsnören att knyta med.


Mönstret till denna skjorta föll på en kortärmad skjorta. Jag förlängde bara med lite vägledning av en köpeskjorta. För att den skulle vara vändbar valde jag att sy alla sammanfogande sömmar med vändsöm. Valde därför det skjortmönster som hade minst svängda linjer.


Tyg & mönster: Tyget kommer från Swelogent och mönstret är ur Ottobre 3/2009.


DETALJER

Sidsprund


"Infodring" (på utsidan)



Detaljbild vändsöm

Jag syr ihop smårutig sida mot smårutig sida med 4 mm sömsmån. Pressar och viker i sömmen och syr en ny raksöm med pressarfotens bredd. Sedan stickar jag ner sömmen från smårutiga sidan.


11 kommentarer:

  1. Vilken fin skjorta! Underbara välarbetade detaljer. Finurligt att göra den vändsydd, men vilket jobb!

    SvaraRadera
  2. Åh den var fin! Du har verkligen gjort fina och noggranna detaljer. Du är superduktig :)

    SvaraRadera
  3. Jättefin, imponerad!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  4. wow, vilket jobb du lagt ner! jag är verkligen imponerad, och gillar rullsömmen som ligger synlig på ena infodringen, snygg detalj tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Fin skjorta och söt kille! Kul när man kan leka så med ett tyg.

    SvaraRadera
  6. Helt otrolig! Snygg och spännande. Måste ha varit en rolig utmaning och du rodde den verkligen iland!

    SvaraRadera
  7. Jättefin! vilken fin modell!! Du är så avundsvärt noggrann!! Härligt!

    SvaraRadera
  8. Imponerad! Fint och välgjort som vanligt. Modellen är också spännande med alla sina kluriga lösningar. Den synliga rullfållen är tex bara en av de lösningar jag gillar på denna skjorta!

    SvaraRadera
  9. Åh så fin och vändsydd också!

    å killen är jättesööööööööööt!
    Vilken fotomodell - han ser litet full i 17 ut ibland ;-)

    SvaraRadera
  10. As reported by Stanford Medical, It's indeed the one and ONLY reason this country's women get to live 10 years more and weigh an average of 42 lbs less than us.

    (And actually, it is not about genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING about "HOW" they eat.)

    P.S, What I said is "HOW", and not "WHAT"...

    Tap on this link to find out if this quick quiz can help you unlock your real weight loss potential

    SvaraRadera
  11. Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT

    Over 160000 men and women are utilizing a easy and secret "water hack" to burn 1-2lbs each and every night in their sleep.

    It is very easy and it works with anybody.

    Here's how you can do it yourself:

    1) Grab a glass and fill it up with water half the way

    2) Now do this proven hack

    and you'll be 1-2lbs thinner as soon as tomorrow!

    SvaraRadera