söndag 14 augusti 2011

Det bidde en ...


Det här påbörjades som en present till en tjej som skulle fylla 5 år. Jag tänkte att jag syr något av resttyger jag har hemma. Det lila randiga var det jag utgick från och fick komplettera med enfärgad creme, som jag också hade hemma, för att det skulle räcka. Tänkte att det får bli en singoalla. Då jag så sällan syr tjejkläder (barn) så hade jag inget beprövat mönster. Jag bläddrade i ottobre, och hittade ett som var uppsytt i vävt tyg. När jag ritade av mönstret såg jag att bredden skulle bara räcka om jag ritade efter stl 86. Så fick det bli, men längden blev efter stl 110.


När jag sytt ihop de fyra delarna var halsringningen gigantisk! Jag sydde smocksöm, helt enligt mönstret och det drog ihop sig bra. Men jag stod där frågande om denna verkligen skulle vara lämplig. Testade på mig för skojs skull, och den "funkade" på mig, som drar 42/44! Den blev aldrig färdigställd som present, och därmed blev den liggandes. Så i sommar tyckte jag att det var läge att "göra nåt av den". Så här såg den ut då på dockan. Aningen snäv vid stussen (på mig) och lite kort.


Efter olika idéer blev det slutligen så att jag gjorde varsin kil i sidan, ca 15 cm bred i basen och så långt som det gick för att få ut två stycken så att ränderna passade (ca 20 cm hög). Sedan blev det rullfåll nertill och tre rader smock som håller åt på höften. Det blev en helt ok lösning och jag har använt den en hel del på dagarna i lekparken.

Tyg & mönster: Tygerna kommer från MG tyger och mönstret är Ottobre 1/2010 mod. 11

9 kommentarer:

  1. Oi, det er ikke alltid strørrelsen stemmer, men dette var helt utrolig bom.. Men så ble det en fin sommertopp til deg i stedet :D Veldig søtt med volangen nede, og stilig effekt med smocken. Tenker den har vært deilig i sommer.

    Singleten i forrige innlegg med knaltøff :D Herlig det om sommeren.

    hilsen kaoz

    SvaraRadera
  2. Där ser man! Det kan bli rätt bra ändå, även om allt blir fel från början. Fast att gå från storlek 86 till vuxenstorlek - det är helt galet!

    SvaraRadera
  3. Det räddade du bra!! Jag antar att varför den blev så stor i storleken var för att det inte var ett vävt tyg som mönstret var konstruerat för. Tror även att rynktråden beter sig lite olika på stretchiga tyger och väda tyger. Även om ottobres mönster kan vara rätt breda ibland =). Snyggt med rullfållen!

    SvaraRadera
  4. Ska även tillägga att den behövde ringas ur i ärmhålet för att passa mig bättre, men bystvidden är stl 86...

    /Singh skapar

    SvaraRadera
  5. Ser att du har piffat till bloggen lite sen sist jag tittade in, vad fint det blev!

    Det här låter lite galet, visst är storlekarna kända för att vara breda och väl tilltagna i Ottobre men än då! Men.. som vanligt lyckas du klura ut en bra lösning och resultatet blir fantastiskt. Jag är avundsjuk på ditt tålamod och din förmåga att inte ge upp!

    SvaraRadera
  6. Det är beundranssvärt när man läser om projekt som blivit liggande och sen lite senare, så utvecklas det till något helt annat.
    Tyger är alldeles för kostsamma för att bli liggande till ingenting.
    Bra jobbat!!!

    SvaraRadera
  7. Den blev superfin! Å vad mycket snyggt du har sytt nedanför oxå, gillar mannens outfit skarpt, så läckra brallor!

    SvaraRadera
  8. Den ble nydelig. Flott snitt og fine stoff.
    Ellen:)

    SvaraRadera
  9. Så fin, du är jätteduktig. Önskar dig en fin lördag. Kram Johanna

    SvaraRadera