lördag 5 mars 2011

Stoff och stil rakt av!


Det här är nästa projekt i utmaningen "använd det du har". Inte helt klockrent kanske, då den redan var påbörjad och tyget är inköpt i början av året, men inget är iaf inhandlat i mars... Tyget är en bomulls voile och såväl material som mönster kommer från Stoff och Stil. Tanken var att följa mönstret till punkt och pricka, modell B. På mig kändes det inte helt rätt när den satt på, så jag gjorde några justeringar.


Jag tog bort resåren i nederkant av ärmarna, blev en mer enhetlig stil mot volangen nertill på så sätt. Urringningen kändes på tok för vid, trots att jag minskat ner redan när jag sydde fast snedslån. Jag trädde därför i en rund resårsnodd som rymdes i kanalen. För att hitta vad som är fram och bak gjorde jag en tygblomma med en pärla i mitten som syddes fast vid halsringningen, se detaljbild.


Allt kändes genast bättre, men den kändes lite som ett tält, speciellt där bak, så det löste jag genom att sy en resårtråd under bysten, och vips kändes det att den var klar! Jag tror jag har funnit vilken typ av modell som passar min kroppsform. En tunika med resår under bysten för att få fram lite mer figur, men med rynkad nederdel för att dölja magen!

17 kommentarer:

  1. Ser jättesnygg ut men nog hade det varit kul att se den på dig!;) Tycker dina ändringar gör tunikan mycket finare än den på mönstret.

    SvaraRadera
  2. Den ble fin! Ser ut til å være veldig riktige endringer du har gjort, finere når det er litt fasong enn at den er helt telt.

    SvaraRadera
  3. Ursnygg!! i love it! Jag VILL OCKSÅ HA EN!! ;o))
    Å tyget är helt rätt ju!
    Tycker att dina detaljer som att inte ha resår nertill samt lilla blomman är pricken över i!!

    SvaraRadera
  4. Jättesnygg, dina ändringar gjorde den snyggare! Tygblomman var gullig :).

    SvaraRadera
  5. Jättesnygg! Dina ändringar gjorde den mycket snyggare, samt tygblomman som var pricken över i:et!

    SvaraRadera
  6. Jättesnygg! Önskar att jag också kunde sy kläder till mig själv...

    SvaraRadera
  7. Så snygg! Kul att se något sytt i detta mönster. Jag har det också hemma men har inte hunnit testa det ännu. Dags att göra det snart!

    SvaraRadera
  8. Fin fin fin fin fin! Bravo Singh!
    :-)

    SvaraRadera
  9. Så fin! Lurt med strik under brystet - det gir nok mye bedre fasong.
    Fortsatt god helg :-)

    SvaraRadera
  10. Otroligt snygg! Och så gillar jag tyget - men kom aldrig loss med att köpa det själv, trots att jag hade planer.

    Riktigt snyggt med rynk under bysten. Det gör så otroligt mycket för formen. För vem vill ha ett tält??

    SvaraRadera
  11. Tack alla läsare för era kommentarer, det ger sån otrolig energi! Kul också att se några nya besökare som hittat hit och lämnat ett spår, och självklart också ni trogna läsare :-)

    SvaraRadera
  12. Läcker!
    Hade varit x:tra kul att se den på ;o)

    SvaraRadera
  13. den tycker jag om! Fin blogg!

    SvaraRadera
  14. Jättesnygg! Jag har funderat på det mönstret och får kanske skicka en beställning till Stoff och stil snart, men det får bli i april ;)

    SvaraRadera