tisdag 15 mars 2011

Dockkläder, flatlock


Äntligen har jag sytt mina första dockkläder. Har sett så fina skapelser hos andra bloggare som sytt kläder till dockor, och tänkt att killarna kanske skulle leka mer med dockorna om det fanns lite ombyten. En tröskel att övervinna har varit avsaknaden av mönster. Men den här gången har jag faktiskt bara tagit mått på dockan och testat olika "nyckeltal" som tillägg för rörelsevidd baserat på någon slags gissning om vad som kunde vara lämpligt. Både tröjan och byxorna är således helt egenritade utan att först utgå från något mönster och sedan justera. Tänka sig, de passade också riktigt bra. Några finjusteringar går alltid att göra, men det var kul att se att tänket var riktigt. Nu har jag ju två grundmönster, så det kommer nog fler plagg till dockan.



Molntyget är använt till den 4:e tröjan av 1 meter tyg. En långärmad tröja i stl. 104, en kortärmad i stl. 110, fram- och bakstycke på en raglantröja i stl. 110/116 som påbörjades i mars, men inte blivit klar också denna docktröja. Tyget inhandlades för ca 1,5 år sedan och är en del av marsutmaningen "använd det du har".


Byxan är sydd av restbitar av singlejersey och båda plaggen är sydda med flatlock. Jag har testat det tidigare på provbitar men inte blivit nöjd. Den här gången har jag testat lite mer, och sömmarna har blivit bättre och bättre. På byxan har jag medvetet vänt på innerbenssömmen, för att kunna jämföra. Det kommer bli mer sytt med denna söm känner jag!

6 kommentarer:

  1. Men oj har du sytt utan mönster! Det grejar inte jag. Det var ett tag sedan jag sydde dockkläder till mina barnbarn, men nu blir jag inspirerad när jag ser dina fina.

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Som vanligt känner jag att jag också borde sy dockkläder, för mina pojkar gillar sina dockor, men de är miserabelt klädda. Men men. Det får bli längre fram.

    Du är verkligen en stor inspiration!

    SvaraRadera
  3. SÅ fine!

    Og så utrolig lekre tunikaer i innlegget under!!!Fine snitt, og herlige stoffer!

    SvaraRadera
  4. Gulliga kläder! Smart att testa inställningarna på dockkläder för då går det ju inte åt så mycket tyg.

    SvaraRadera
  5. Jättesöta plagg, mönstren lyckades på en gång! =)

    SvaraRadera
  6. Vad duktig du är som lyckas så bra på första försöket! Undrar vad sonens docka tagit vägen... den har varit spårlöst borta i över ett år... kanske helt enkelt måste köpa en ny så jag kan sy lite smått :-)

    SvaraRadera