söndag 27 mars 2011

Steg för steg tvåfärgad muddremsa


Det här var mitt första försök till att sy en tvåfärgad muddremsa. Nästa gång gjorde jag en fotodokumentation när jag sydde, det var på tröjan till dockan. Här kommer den steg för steg:

Remsa 1: Klipp till en remsa 3,5 cm bred, och så lång som du behöver till ringningen. (Jag själv tar 0,75 X halsringningen + sömsmån.)

Remsa 2: Klipp till den andra remsan 4,5 cm bred, och samma längd som remsa 1.



Sy ihop remsorna till rundlar, var för sig. Jag föredrar att sy ihop med en raksöm och klyvpressa, bild 1.



Nåla ihop rundlarna, räta mot räta i överkanten. Skarvarna ligger mitt för varandra, bild 2a-2b.



Sy ihop remsorna i överkanten med en pressarfots bredd, bild 3. Här testade jag den elastiska raksömmen, men det blev inte bra, sömmen vågade sig. Har tidigare sytt med vanlig raksöm, men då har den spruckit vid användning. Rekommenderar att sy ihop på overlocken, det blir både jämt och elastiskt!


Pressa båda sömsmånerna neråt mot remsa 1, bild 4.



Vik remsan, aviga mot aviga, så att nederkanterna ligger kant i kant, bild 5.



Mät ut fjärdedelar på muddremsan och halsringningen. Nåla fast mudden med remsa 1 (här den rödrandiga sidan) mot plaggets rätsida. Se till att fjärdedelarna kommer mitt för varandra, bild 6.

Overlocka ihop tyglagren med ca 7 mm sömsmån. Sträck tygerna lätt under sömnaden.




8 kommentarer:

  1. Toppen och mycket tydliga bilder och förklaring på hur man syr.
    Det blir snyggt och ser proffsigt ut.

    SvaraRadera
  2. vilken bra beskrivning, ska jag testat när jag först och främst antagit utmaningen med EN muddremsa på överdelar :D

    SvaraRadera
  3. Fiffigt, måste prova!

    Fantastisk fin beskrivning du fått till, det är inte det lättaste att få ihop en bra sådan!
    Bilderna är också bra och beskrivande. Här har jag mycket att lära!

    SvaraRadera
  4. Jättefin och bra beskrivning! Det blir en fin effekt av att ha en tvåfärgad mudd :)

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för att du delar med dig och att du tagit dig tid och göra en sån bra beskrivning! Detta ska jag helt säkert testa, önskar nästan att jag hade gjort det på ubåts tröjan jag bloggade om igår:)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, ska försöka komma ihåg att testa framöver!!! =) Fin tutorial!

    SvaraRadera
  7. Åh detta måste jag testa för det blev ju supersnyggt.

    SvaraRadera
  8. Nice! Vad bra med en tutorial! =o)
    Så fina tröjorna blev! Det ser så proffsigt ut med dubbel mudd!!

    SvaraRadera