torsdag 21 juli 2011

My man!


Här är en komplett hemsydd outfit till min man. Tröjan är den senast sydda, och visas tillsammans med bermudasbyxorna jag bloggat om här.


Materialet är viskosejersey från MG tyger och sydd med V-ringning, som han alltid önskar sig. Detta är ännu en randig tröja till honom, men denna gång med raglanskärning. De tidigare han fått är den här blå/lime randiga och den här svart/röd randiga.


Många plagg har en liten historia om hur den blev till, så även denna. Jag skulle pröva ett nytt mönster och trodde att det skulle gå smärtfritt. En t-tröja m raglanskärning. Mönstret kommer från Almedahls (skolmönster som jag lånat över sommaren). Hade en enfärgad interlock som matchade och skulle få bli ärmar. Provade på mig själv innan jag började med kantning av halsringning. Den kändes bara så "avig". Suckade djupt och insåg att här måste något drastiskt göras. Storleken jag valde var baserad på vidden på mitt vanliga tröjmönster till honom. Detta motsvarade stl 160. Mönstret är nog avsett som en lösare modell, men jag ville ha en slim fit modell och där krockade det med skärningen på ärmen, som kändes snäv och instängd.


Efter någon dag kom jag på att jag hade ett raglanmönster (dam) som jag tyckte var ledig i modellen. Jag provade den tröjan för att känna skillnaden, mycket mer bekväm var den. Jämförde mönstren, och hade tur att vidden var rätt lika och jag skulle kunna klippa livet efter det mönstret utan att det fattades tyg. Så fick det bli helt nya ärmar av det nya mönstret, och den här gången blev det av samma tyg som i livet. Kantade med singlejersey i halsen och mudd i ärmsluten.



Här är tröjan innan jag gjorde ändringarna. Det enfärgade är en interlock från e-slöjd. Detta mönster passar inte till min man!

12 kommentarer:

  1. Så snygg tröja! Du får verkligen dina plagg att se så proffsiga ut!

    SvaraRadera
  2. Verkligen snygg tröja, ser ut att sitta som juten på honom! Kul att se en livebild på byxorna också, så snygga de med!

    SvaraRadera
  3. Snygg outfit! Det blir så snyggt när det finns en rand i tröjan som har samma nyans som byxorna.

    SvaraRadera
  4. Snygg outfit! Tröjan sitter ju som en smäck och byxorna var urfina!

    SvaraRadera
  5. Wow...kan inte bestämma mig för om det är manne eller kläderna som är snyggast... ;)))de e nog kombinationen.
    Sypersnyggt tycker jag!!!

    SvaraRadera
  6. Väldigt stiliga båda två!

    SvaraRadera
  7. Åh, så snygg han blev, eller snyggare kanske. Randiga ärmar var ju det klart snyggaste...inget bara blir ;).

    SvaraRadera
  8. oj... vad snyggt! Byxorna är skitsnygga, ja tröjan med :-) Och vad mycket annat fint du har gjort sen jag var inne senast!

    SvaraRadera
  9. Som vanligt - otroligt snyggt. Det finns ingenting som visar på att det är hemsytt! Sitter perfekt. Din man måste vara lycklig som har dig!

    SvaraRadera
  10. wow! häftigt att sy till sin man också, det vill jag med! kanske testar jag redan ikväll... =) Snygga kortbrallor också, otroligt välsydda och snygga stickningar å allt!

    SvaraRadera
  11. Åh, vad snyggt! Jag vill så gärna sy till min man också, men har inte hittat något riktigt bra tröjmönster ännu. Jag har t-tröjan från Svenska mönster men tycker inte riktigt om det. Säg till om du vill sälja ditt, då är jag spekulant! ;-)

    SvaraRadera