måndag 22 februari 2010

Herr t-shirt


Här har vi Mr Singh i sin nya t-shirt. I höstas när jag skulle på Syfestivalen undrade han om jag inte kunde köpa nåt tyg till honom också. Ja, vad ska man då hitta på? Fick med mig två randiga tyger som jag tänkte kanske kunde vara något. Det ena, detta fick ok. Sedan har det varit segt att komma till skott. Hade inget mönster osv. Hans önskemål var att efterlikna en köpt figurnära v-ringad tröja. Han har träget frågat efter om det inte är hans tur att få något. Kände att nu har jag betat av en del funktionskläder till barnen så nu är det hans tur.

Jag gick igenom vad jag hade för mönster hemma och hittade ett på en rymlig t-shirt i AoH 2/2009. Mätte mot köpetröjan för att se vilken storlek som skulle kunna passa. Det blev minsta storleken. Största skillnaden var att köpetröjan hade ganska hög ärmkulle jämfört med mönstret. Just ärmhål och ärmkulle är det jag inte ville laborera med. Följde mönstret rakt av. Måttade därefter mot köpetröjan och formade sidlinjen efter den.

Sydde ihop tröjan utan att fålla, sedan fick han prova. Den var alldeles för lång (beror på tyngden i den här kvaliteten). I övrigt överraskande bra enligt honom. Sedan skulle jag sy v-ringningen. Kikade på köpetröjan och ville göra likadant. Sydde ihop remsan så att ett v bildades. sedan började jag i v:et och sydde med raksöm på vanliga maskinen. Sydde inte hela vägen runt med en gång utan ville sy v:et åt andra hållet, för att se om jag fick till det. Det blev några sprättade stygn, men inte mer. När jag sytt fast resten av ringningen så sydde jag på overlocken innanför den första sömmen.













Tygerna kommer från MG-tyger och är i viskos/elastan. Jag tog enfärgad svart tyg i samma kvalitet till v-ringningen och som muddar på ärmarna. Den var inte riktigt klar med fållar innan jag åkte på årets syfestival. Men han var mycket nöjd och vill har mer hemsydda kläder, kul, kul! Får se om det blir nåt från förra veckans inköp...

Jag själv blev jättenöjd med tröjan som helhet och i synnerhet med v:et som är lite meckigt. Jag jobbar på att utmana mig själv sömnadsmässigt och testa nya moment. Det här gav mersmak kan jag säga!

9 kommentarer:

  1. Den blev jo jättefin! Ursnygg halsringning, ser köpt ut!

    SvaraRadera
  2. Supersnygg!!!
    Kul att hitta ett mönster som funka så det ev. kan bli fler i framtiden:)
    Jag har också en sambo som frågar lite nu och då om jag kan sy något åt honom, men saker kommer liksom emellan hela tiden...:)

    SvaraRadera
  3. Wow! Snyggt! Roligt med någon som syr till sin respektive också. Kanske är dags att fundera på det.

    SvaraRadera
  4. Trevlig tröja. Jag är impad av v-ringningen. Jag sydde en t-shirt till min man förra vintern, men blev inte helt nöjd med halsringningen. Men han vill gärna också ha fler. Det är som du säger, man måste utmana sig själv lite och inte bara sy det som är lätt.
    /Mojebarn

    SvaraRadera
  5. Snygg t-shirt - randigt är ju så fint tycker jag :-) Och v:et blev ju helt pefekt!!

    SvaraRadera
  6. Häftigt att sy till sin man! det är nog inte så många som gör det ;)
    bra jobbat, himla snygg v-ringning!

    SvaraRadera
  7. Jättefin! Har också sytt en par till mannen, och skulle gärna sy mera!

    SvaraRadera