onsdag 24 februari 2010

Handbroderad tigerunge


En tigerunge till min "lilltiger". Jag har haft flera idéer jag skulle vilja testa, och så äntligen kunde jag slå tre flugor i en smäll. Det ena är att jag har velat kombinera sydda plagg med handbroderat motiv. Det andra är att jag ville ha ett raglanmönster som hade en mer rak formad linje, hade inget sådant mönster. Jag skulle också vilja sy passpoal som dekorationseffekt. Nu har jag gjort dessa tre moment i en och samma tröja.

Broderiet är förenklat från en broderibok (lånat på bibblan). Det är bara konturerna jag gjort med stjälkstygn. Den är broderad med två trådar DMC garn förutom vid innerörat, ögat (iris) och klorna. Där är det bara en tråd.

Raglanskärningen formades med utgångspunkt i Ottobre 1/2010, mod.6. Jag mätte av ca 3 cm från axelsömmen vid halsringningen och formade en svag böj så jag landade i slutet av ärmhålan. Samma sak på fram- och bakstycke. Klippte bort dessa pappersbitar och tejpade fast dem med axelsömmarna mot varann och sedan mot ärmmönstret. Fick justera ärmkullens kurvan lite. Klart! Jag blev nöjd med båda momenten och sonen bara pekar och ljudar när han ser tigern!


Det blev ett par velourmuddisar till tröjan som tar upp ränderna från tröjan i mudden. Tygerna är velour från E-slöjd, single jersey från Dollys (odenplan). Mudd från MG-tyger.

7 kommentarer:

  1. Jättefint med både broderiet och raglanskärningen! Tar nog ett tag innan jag vågar mig på nåt sånt :)

    SvaraRadera
  2. Nämen gud! Vilket jobb! Är det randig passpoal? Gud så snyggt!

    SvaraRadera
  3. Ja, vad snyggt med den prickiga effekten i raglanskärningen! Ett extra plus med handbroderat mönster.

    SvaraRadera
  4. OttoPippi och CRocoFin: Passpoalen är gjord av muddtyget på andra ledden, längsefter, därav randningen som på bild ser prickig ut!

    SvaraRadera
  5. Duktig du är!
    Barnen skulle veta vilket jobb vi lägger på deras kläder.. men det är ju så kul så det gör vi ju så gärna.

    SvaraRadera
  6. wow, jättecool mysdress

    SvaraRadera