torsdag 24 juni 2010

Till en tjej













En doft av midsommarblomster, rödblära och lavendel kan man ana till detta set. Tunikan är sydd med utgångspunkt från ett mönster som kallas t-shirt m volangärm. Jag tyckte att till alla vågiga kanter passade det bättre med lite utställd form, mer som en tunika, så dessa ändringar gjorde jag. Till denna tillhör ett par leggings i lila färg, samma tyg som volangerna på tunikan. Setet är tänkt som en gåva till kommande firande av någon tjej. Det är så sällan jag syr flickkläder, så då är det desto roligare att leka med rullfåll tex. För det är det ju i alla nederkanter på tunikan.

Tyg & mönster: Blommigt tyg är en viskos/lycra som fyndades på Ohlssons tygers stuvhörna. Det lila tyget är i samma materialblandning, men kommer från MG-tyger. Mönstren kommer från Ottobre 3/2007 till överdelen och Ottobre 3/2009 till leggings. Allt i stl 86.



För en tid sedan fick jag en award och en utmaning… Tusen tack för awarden säger jag till Mia med bloggen Kinoko, som skapar ljuvliga personliga och välsydda plagg. Med utmärkelsen ska man även berätta 7 saker om sig själv:

*Jag är 40 år

*Jag har kvar min norrländska klang. Jag kommer från Örnsköldsvik, men rötterna sträcker sig upp till Norrbotten och byn Sikfors (mellan Älvsbyn och Piteå), där min mor har sitt ursprung.

*Mitt efternamn är indiskt. Min man är därifrån, och Singh är som ett mellannamn bland dem som är Sikher. Hans familjenamn är inte med i passet, så här heter han bara Singh i efternamn.

*Vi möttes via mötesplatsen.se.

*Vi bor i en 3:a i en förort till Stockholm.

*Jag har flera examina (Textilekonom, Magister i företagsekonomi), men arbetar inte med det. Är just nu anställd som lärare. Till hösten ska jag undervisa i textilslöjd och matematik.

*Jag är en riktig gottegris som gillar sötsaker och godis, inte minst choklad!



De som jag nu vill skicka vidare utmärkelsen och utmaningen till har den gemensamma nämnaren att de syr inspirerande plagg till både vuxen och barn. Dessutom vore det kul att få veta lite mer om dem. Här är de i bokstavsordning:

Emiliten
Inspiration M
Katarinas Kreativa Sida
KlaramedK
LilleBus
Mojebarn
Mynta syr


Med detta önskar jag er en trevlig midsommar!

12 kommentarer:

  1. Glad midsommar till dig också!

    SvaraRadera
  2. Grattis till din award! Det är alltid roligt att få veta lite mer om alla sybloggarvänner.
    Glad MIdsommar till dig också!

    SvaraRadera
  3. Vilket sött set! Grattis till awarden och trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  4. Vilken kul modell på tunika, tror faktiskt min 6-åring skulle älska volangärmarna:) Grattis till awarden och vad kul att läsa om dig. Så du har rötterna i Norrbotten?! Boden ligger ju inte långt från Sikfors, vi har campat med husvagnen där för ett antal år sedan, en liten mysig camping vid Piteälven. Ha en trevlig midsommar du med!

    SvaraRadera
  5. Jättefint! Och grattis, och tack, ska försöka föra bollen vidare den här gången!

    :-)

    SvaraRadera
  6. GraTulerer med award. KjempefinT sommerseTT. Nydelige farger.

    SvaraRadera
  7. Vilken annorlunda och spännande ärm!Du har ofta nya och spännande lösningar, förstår att du fick en award. Grattis och tusen tack för att du sickade den vidare till mig!

    SvaraRadera
  8. Kjempefint sommersett=)

    Og grattis med awarden! Koselig å lese litt om deg=)

    SvaraRadera
  9. Denne var søt! Skulle ønske jeg hadde disse Ottobre bladene! Jeg har fått tak i noen, heldigvis! Synnøvehilsen

    SvaraRadera
  10. Så söta kläder kommer att göra en flicka glad.
    Kul att få veta lite mer om dig choklad tackar inte jag heller nej till.
    Spännande att få vara textillärare det skulle jag också vilja .

    Du får ha en trevlig vecka/ Mia

    SvaraRadera
  11. Jättefint! Gillar verkligen ärmarna på tunikan.

    SvaraRadera
  12. Tack för awarden och utmaningen! Har tyvärr inte hunnit med den ännu!

    SvaraRadera