torsdag 17 juni 2010

Tunika














Singoalla till mamma (mig). Jag tycker singoalla-kläder är så fina. Jag har varit sugen på att sy en sådan modell till mig själv. Har inte haft något givet mönster till det. Hittade dock det här mönstret (överst t hö.) hemma hos min mamma i påskas. Nu är det testat och här är resultatet.


Mönstret är i stl 38, men då jag mätte vidden på mönsterdelarna tänkte jag att jag klipper efter mönstret, men syr med vanlig sömsmån i sidorna så får vi se var vi hamnar. Mönstret är nämligen med sömsmån, och 2 cm i sidorna tex. Vidden är tillräcklig till mig som drar stl 42 eller mer ibland. Det som blev tight är ärmringningen. Det funkar men blir tight trots den rymliga vidden i övrigt.












Jag tycker tunikan är fin när den hänger på dockan, men vet inte om den känns ”jag”. Här har jag ett vitt linne under. Jag klurar på att göra någon annan avslutning i nederkanten på livet, saknar en volang/spets eller nåt. Troligen för att matcha volangen på ärmen. Perfekt plagg annars under somriga dagar. Luftig och sval, skyddar mot sol och skyler kroppen när det blir svalare på kvällen.

Tyg & mönster: Tyget är en bomullsbatist och kommer från Dollys i Sthlm. Mönster, Stil 7351


Här används den "live". Perfekt igår när vi var på Skansen!

16 kommentarer:

  1. Åh så fin tunikan är sval och skön nu när värmen är här. Fint det var med den vita kjolen, jag kan tänka mig att den är snygg till uppvikta jeans också.
    Jag var också på skansen igår vem vet kanske vi gick förbi varandra utan att tänka på det.

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Jag håller med om att det varit fint med en volang nertill för att matcha ärmarna.

    SvaraRadera
  3. Läcker och härligt sommarsval!

    SvaraRadera
  4. Supersnygg och somrig tunika! Jättesnyggt till vitt.

    SvaraRadera
  5. Åh så fin, den är jättesnygg på dig! Sommrig och fräsch och som de andra skriver, fin ihop med vitt! Kul med live bilder.

    SvaraRadera
  6. Å, den är jättefin, snyggt med volangerna. Kul med bilder på dig också :-)

    SvaraRadera
  7. Jättefin tunika. Hoppas du snart känner att det är "din stil", för jag tycker att du passar bra i den.
    Jag gillar verkligen singoallablusar. Har själv varit ute efter ett bra mönster ett tag nu. Får ta och göra en ordentlig räd bland mina möstertidningar.

    SvaraRadera
  8. Jättevacker tunika! Är också väldigt förtjust i singoalla.

    SvaraRadera
  9. Oj oj så FIN!!! Du passar ju eprfekt i den och tyget är underbart!!
    Är också fast för singoallor.. Både för vuxna och barn..=o))

    SvaraRadera
  10. Tunikaen var kjempefin. Ser utrolig deilig og lett ut. Skikkelig sommerplagg.

    SvaraRadera
  11. Så lekker den ble! Herlig og sval sommertopp =D

    SvaraRadera
  12. Den var fin :) Du lager mye fint !!

    SvaraRadera
  13. ser skön och fin ut!

    en idé är att göra en kanal i höfthöjd med ett smalt knytband. Jag har en sån tunika som jag trivs jättebra i.

    SvaraRadera
  14. Vilken fin singoalla! Jag har också en egen singoalla och den är verkligen superskön nu på sommaren!

    SvaraRadera