fredag 10 juni 2011

Retro reprint


Retro reprint heter tyget och kommer från Stoff & Stil. 1 meter fick följa med en beställning utan någon särskild plan i åtanke. Ville kolla lite vilken kvalitet det var. Det har legat i hyllan ett tag, men jag har på senare tid kännt att jag gärna ville sy en blus av det. Tyget är bara på 112 cm bredd, så det blev utgångspunkten för mönsterdesignen.

En singoalla variant blev det, och det fick bli en volanghistoria för att få till lite vidd i den nedre delen. Utgångspunkten är mitt egenritade mönster på singoalla som är avskuret i empirlinjen. Det är ju skapat för ett trikåtyg, så jag lade till 2 cm på båda sidor i sömsmån. Det blev rätt lagom känns det som. Sedan fick jag göra en matematisk uträkning för att komma fram till hur lång varje volang skulle bli av de 4 ihopsydda remsorna (440 cm). Jag ville att varje våd skulle öka procentuellt sett lika mycket. Det blev ett bra mått tycker jag, just i detta vävda tyg. Rullfåll på alla våder och påsydda med rynkhuvudet synligt. För att förlänga plagget lite lade jag till rynkade kanter i skir bomullstyg i hals, ärmar och nederkant.

Tyg & mönster:Tyget är ett vävt bomullstyg från Stoff & stil kallat retro reprint och mönstret är mitt eget.

11 kommentarer:

  1. Nydelig bluse. Likte veldig godt den hvite bomullen i halsåpningen, ved ermene og i nerkant.
    Ellen :)

    SvaraRadera
  2. Den var väldig söt! Det vita piggar upp och bryter av bra mot det mönstrade tyget.

    SvaraRadera
  3. Så snygg! Snyggt med de vita detaljerna...

    SvaraRadera
  4. vilken söt blus! Gillar även den prickiga i ett tidigare inlägg, prickigt går alltid hem! :-)

    SvaraRadera
  5. Den ser helt underbar ut!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  6. Supersnygg! De vita kanterna är precis pricken över i!

    SvaraRadera
  7. Jättesnygg blus, när jag ser den blir jag så sugen på att sy något liknade till mig själv!

    Mönster blev verkligen bra och blusen sitter perfekt!

    SvaraRadera
  8. Du gör så otroligt snygga saker! Modellen är otroligt bra och dina detaljer lyfter hela plagget. Det ser absolut ut som något jag hade kunnat titta på i en affär!

    SvaraRadera
  9. Så søt!! Kjempefint med den hvite kanten,-prikken over i en :D
    Og så tøffe jeans til storebror!
    hilsen kaoz

    SvaraRadera