onsdag 12 januari 2011

Små saker


Den här Matryoshkan påbörjade jag innan lucia. Jag blev helt såld på att pröva göra mig en egen när jag såg den på "Nytt om sytt". Sedan fastnade jag när det kom till att brodera ansiktet och sy ihop med langettstygnen. Det har nu blivit gjort. Jag funderar på om det här ska vara ett exempel på vad man kan göra på textilslöjden när man ska träna handsömnad/broderi.


Trosskydd



Att sy trosskydd har länge funnits på min "vill göra" lista. Inspirationen till detta står Emiliten för. Vackrare blöjor och bindor får man leta efter. Hon syr i fantastiska tyger och delar med sig många bra tips kring detta, kolla gärna in hennes blogg.

Att ha flanell närmast huden var den idé jag fastnat för. Men jag hade ingen flanell hemma. Har spanat på olika tyger, men inte riktigt känt för att köpa enbart till detta ändamål. Så en dag när jag städade bland restbitar på textilslöjden hittade jag en bit mörkblå flanell med rosa blommor. Jag visste direkt att här är tyget! Detta blev faktiskt det första projekt som blev klart detta år. Fast det inte ens var påbörjat vid förra inlägget. Gjorde bara ett, för att testa mönstret. Jag sydde på enklast möjliga sätt och bara overlockade ihop delarna. Det är fyra lager tyg sammanlagt mitt på, allt i samma tyg. När jag sydde ihop över och undersidan, valde jag den enfärgade blå så att det blev en kontrast när de är knäppta. Tryckknapp blev en som jag hittade i min knappsamling. Det är reservknappar från något köpt plagg. Att slå i knappen på rätt sätt var det svåraste med hela projektet.

När jag ändå var igång med saker för "där under" påbörjade jag att sy ett par trosor. Dessa behöver en del korrigeringar då jag har mixtrat fram mönstret själv. De är passerade till ufo högen just nu.

8 kommentarer:

  1. Den lilla dockan är jättefin, ser ut som flera pillriga monent innan den blev klar!

    Trosor har jag också funderat på att testsy. Har gamla egen ritade mönster på trosa och behå. Tyvärr måste de uppgraderas några storlekar innan jag kan använda dom igen!

    SvaraRadera
  2. Söt liten docka som säkert passar till handsömnad i slöjden. Det ska bli kul att få se dina trosor när de är färdiga.

    SvaraRadera
  3. Å vilken söt liten docka. Ja, det vore något för mina pluttar att pyssla med. Trosskyddet är ursnyggt!

    SvaraRadera
  4. Den lille dukken var utrolig søt!

    SvaraRadera
  5. Söt docka som passar i textilslöjden. Ang trosskyddet ; är det inte lätt att tryckknappen skaver??

    SvaraRadera
  6. Du gör så fina saker! Är du textillärare? Roligt! Då förstår jag verkligen alla strängar på din lyra!
    Hemsydda trosskydd - vilken bra idé! Kanske något att härma?

    SvaraRadera
  7. Jätte söt docka. klart du ska testa det på eleverna.
    Själv sydde jag ett par trosor på en slöjdmässa och det var riktigt kul. Sedan köpte jag tyg och,tja sen blev det liggandes. Nu ska jag ta tag i det igen för det var ju så kul att sy. Prova ska ni se men testa gärna på ett klart mönster om ni inte sytt trosor förut.
    Heidi

    SvaraRadera
  8. Jättesöt liten dam!

    SvaraRadera