torsdag 1 april 2010

Festset, vårutmaningen


Nu är miniprojektet klart. Det är ett bidrag i vårutmaningen, som består av en klänning, bolero och väska som jag ska bära på påskafton. Min väninna gifter sig och jag ska vara toastmadam/värdinna. Klädseln är valfri.


Klänningen
Jag har i princip alltid utgått från ett mönster när jag syr kläder. Men oftast blir det en rad ändringar längs vägen. Så även denna gång. Mönstret till klänningen hittade jag i Knip mode. Den påminde mycket om en klänning från Ottobre, som kom ut i februari i år. Jag gillade egentligen Ottobre klänningen mer, men å andra sidan var det fler mönster i denna tidning som jag blev intresserad av att sy. Valde att därför göra vissa egna justeringar. Kjolen skulle få mer klockad form. Midjebandet var alldeles för brett för min smak, så det justerades också, från 12 cm till 6 cm. Halsringningen ändrades från rundad till lite hjärtformad.

När klänningen sedan började ta sin form, var inte passformen helt tillfredsställande. Midjan kom för långt ner, och kjolvecket mitt fram var djupare än de på sidorna, enligt mönstret. Jag gillade inte riktigt det. Det blev till att korta fram- och bakstycke med 2 cm samt att göra vecken lika djupa, blev bättre. Sedan ville jag sy in något i midjan. Dilemmat är ju att blixtlåset ska sitta i ena sidan. Sydde in lite grann, och klippte bort motsvarande på andra sidan innan blixtlåset syddes fast.

Gruvade mig lite för att sy ihop klänningen med fodret. Beskrivningen var ju på tyska dessutom. Körde på tipsen jag fann hos Gekko + sysidan istället. Det blev rätt på en gång, men lite pilligt var det med ärmhålen. Efter justeringar i sidsömmen på kjolen och efter att ha kortat kjolens längd med 2,5 cm ansåg jag mig färdigjusterad.

Allt är sytt på den vanliga symaskinen förutom nederkanten på klänningen. Den har en overlockad kant. Sedan fållade jag med blindsömspressarfoten.

Tyg & mönster: Tyget är en tryckt bomullssatin och kommer från Tygverket, Sthlm. Mönstret kommer från Knip mode, vår 2010.


Boleron
Jag har varvat sömnaden av dessa två plagg. När jag kommit till ett moment med huvudbry har jag växlat över till det andra. Sedan har jag kört fast på båda ställena, och peppade då upp sig med att sy något till barnen. Sedan var det bara till att ta tag i surdegarna igen.

Sydde fodret först till denna, för att testa mönstret. Märkte på en gång att den var för vid i midjan, men att jag behövde vidden över bysten. Beslutade mig för att köra på med denna storlek. Justerade 4 cm totalt i midjan. Upplevde att denna också kändes lite lång i livet, så den kortades också på livlängden med 1,5 cm. Den här boleron är också helfodrad, och det är ju alltid lite trixit. Enligt beskrivningen så sys sidsömmarna ihop sist. Det blir ju lite svårt med provningen av plagget då. Det blev ju till att nåla ihop för att se hur det tog sig ut. Gillade inte hur knäppningen blev. Såg inte ut så på fotot. Justerade framkanten, så den rundades av lite tidigare. Mer av klänningen tittade då fram. Det blev bättre och jag finslipade på rundningen. När det bara återstod att sy knapphål och knapp, och jag funderade på hur många knappar det skulle vara så ledde det fram till att jag vek kanten utåt som ett kavajslag. Sedan växte tanken på att skippa knapparna. Det fick bli en hyska för att hålla ihop den istället. Gillade denna tvära vändning, men skulle egentligen ha behövt pressa på en större bit mellanlägg för finare finish på ”slaget”.

Tyg & mönster: Tyget är en slags ripsrandig kvalitet och är köpt hos Tygverket, Sthlm. Mönstret är från Burda 1995.


Väskan
Väskan är sydd av tygerna till dressen. Mönstret är ett gratis mönster härifrån. Jag sydde den mindre storleken av väska och lade till några detaljer. Jag ville ha en ficka med blixtlås så man kan ha en säker förvaring, tex kontokort. Sedan gillar jag att kunna hänga väskan på axeln, så jag lade till ett axelband. Det kan antingen vikas ihop och bli en kuvertväska eller fällas ut.


Det är första gången jag gör min egna passpoal med snodd inuti. Det var inte så svårt, jag har en speciell pressarfot för ändamålet. Mellanlägget har bra stadga, men blev knöligt vid sista momentet när hela väskan skulle vrängas ut genom ett mindre hål. Har ni några tips på bra mellanlägg till sånt här?


23 kommentarer:

  1. Wow, vilket projekt! Jättesnyggt! Jag tänkte på Ottobre först när jag såg klänningen, den är rätt lik, särskilt vid kjolen.

    Jag använder Ultra Stable till väskor, som jag köper hos Bibbi, men jag tycker att det blir lite knöligt som du säger, det kanske är samma som du använder. Man skulle vilja ha ett som är lite mjukare men med samma stadga. Hm.

    Ha nu riktigt roligt på festen, Singh!
    :-) Jenny

    SvaraRadera
  2. wow vad snyggt!!! ha så kul på brölloppet!

    SvaraRadera
  3. Wow vilket jobb du har lagt ner!Det ser jättesnygt ut!Fin helhet med väskan till.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin festoutfit! Det var inget litet projekt med klänning, bolero, verkligen duktigt av dig!

    Ha en trevlig fest och påsk!

    SvaraRadera
  5. wow, så fin!! Flott modell som sitter veldig fint på deg!Kos deg i bryllup=)

    SvaraRadera
  6. Imponerande och snyggt! Prydlig med boöeron på och riktigt festligt snygg med boleron av. Och med väskan som pricket över i - tjusigt!

    SvaraRadera
  7. Hoppas du har riktigt trevligt på festen. Klänningen är supersnygg. Modigt att du ger dig på att sy en sån klänning. Det vågar inte jag.

    SvaraRadera
  8. Åh, vad fint! Jag blir alltid så imponerad av er som syr kläder i vuxenstorlek. Jag har lovat mig själv att SNART ska jag också försöka mig på något till mig själv.

    SvaraRadera
  9. hoppas bröllopet var kul!
    klänningen var min favorit, vårfin mild färg också

    SvaraRadera
  10. WOW vad duktig du är!! mkt jobb och så proffsigt sydd, den ser verkligen välsydd och fin ut! hoppas det var en trevlig dag igår =)

    SvaraRadera
  11. Underbar klänning med tillbehör, ser verkligen hellyckad ut!/Åsa

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt, vad snyggt! Duktig du är som syr med så många detaljer :).

    SvaraRadera
  13. Jag är helt stum! Du måsta ha varit finast i lördags! Hur roligt som helst att ha sytt något så snyggt och proffsigt!

    SvaraRadera
  14. Jag ser ju att jag totalt missat detta inlägg när jag var i stugan med segt internet. Vad grymt imponerad jag blir. Supersnyggt! Tänk att kunna sy såna festkläder till sig själv. Inte illa! Tänk va mycket pengar du har sparat dessutom :)

    SvaraRadera
  15. Wow! Så fantastisk fint!! Riktig så nydelig og så velsydd:)

    Håper bryllupet gikk bra:)

    SvaraRadera
  16. Tack alla för era uppmuntrande kommentarer!

    Bröllopet gick utmärkt. Men det var en hektisk dag för mig. Jag lade brudens make up på förmiddagen, sedan gick det i ett då jag ansvarade för festen. Höll också själv ett tal och var med och redovisade från möhippan.

    SvaraRadera
  17. Wow! ´Hur var bröllopsfesten?

    SvaraRadera
  18. Men Camilla, den var jättefin! Du skulle starta eget, skulle sälja som smör dina kläder!

    SvaraRadera
  19. Wow, vilket jobb! Underbart fint alltihop!

    SvaraRadera
  20. Wow wow wow vilket jobb och vilket fantastiskt resultat!!!

    SvaraRadera
  21. Jättefint! ...och jag vet att det är mycket jobb att sy en sådan outfit! ;=)

    SvaraRadera
  22. Oj, vad vackert!! Hoppas du är riktigt stolt :)

    SvaraRadera