söndag 25 april 2010

Lila i vårutmaningen


Här är äntligen något sytt! Det blev en hektisk start för mig när jag kom tillbaka från påskledigheten. Jag var på en anställningsintervju på måndagen, fick klartecken om jobbet direkt på intervjun och började dagen efter. Därför har det inte funnits utrymme för så mycket sytid. Dessutom jobbade maken hela förra helgen och även denna helg, så tiden har varit än mer knapp. Det kommer att märkas både på bloggen och i kommentarerna hos er att det blir glesare, men så är läget.

Det här är mitt första lila plagg i vårutmaningen. Toppen är med raglanärm, och halsringningen är sydd av tröjtyget som en slags bandkantning. Istället för att sy med tvillingnål sydde jag en raksöm i skarven mellan tröja och halskant. Ärmarna är i 3/4 längd. Omarbetningen från vanlig ärm till raglan blev jag inte nöjd med. Inga fler tröjor efter detta mönster, men jag tror att jag kommer att använda toppen rätt flitigt i alla fall.

Tyg & Mönster: Tyget är en viskos/lycra och kommer från MG-tyger. Mönstret är ett omarbetat Ottobremönster 2/2007.

10 kommentarer:

  1. Härlig tröja! Synd att du inte blev nöjd med ärmen, men du kanske hittar ett nytt mönster snart som du kan testa :)
    Tyget var hur som helst jättesnyggt med härliga färger :)

    SvaraRadera
  2. Snygg tröja! Jag tycker ärmen ser fin ut men det hjälper ju inte om du inte är nöjd själv:)

    SvaraRadera
  3. Grattis med ny jobb!!

    Og toppen ble kjempefin synes jeg! Fin og sommerlig=)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du ska vara jättenöjd med tröjan, för den blev superfin! Härliga färger!

    SvaraRadera
  5. Ursnygg! Synd att du inte blev nöjd med raglanskärningen (det ser snyggt ut på bilden i alla fall!). Jag har köpt Onions t-shirt med raglanärm och ska försöka sy en top i vårutmaningen, så får du se om det är värt att köpa:-)

    Stort grattis till det nya jobbet!

    SvaraRadera
  6. Grattis till jobbet! Vad är det för jobb? kram.

    SvaraRadera
  7. Vad mycket fint du har sytt. Din klädsel till påskbröllopet var/är jättefin!

    SvaraRadera
  8. Jättefin tröja. På bilden ser den hur bra ut som helst, lila är en favvofärg. Om inte du är nöjd, så tar jag den ;-). Men visst, känslan ser man inte på bild. Vad bra det blev att visa upp den på ny-gamla provdockan. Ruggigt bra mönsterpassning.

    SvaraRadera
  9. Grattis till nya jobbet! Och jag instämmer med alla övriga: vad mycket fint du syr!! (Och du har lyckats inspirera mig också - jag har faktiskt kommit igång att sy lite!)

    SvaraRadera
  10. Tröjan ser jättefin ut, jag gillar färgerna, och så är det snyggt med raglan.

    SvaraRadera