söndag 11 april 2010

Inget sytt men lite nytt...


Nu är jag hemma igen efter 10 dagars vistelse hos mina föräldrar i Örnsköldsvik. Först var det bröllop där uppe, sedan fick maken återvända för att jobba medan jag och barnen stannade tills idag, då vi återvände. Med mig hem fick jag dessa saker. Provdockan som är min, har varit inhyst där i 20 år. Nu har hon fått flytta tillbaka till mig.


Jag har saknat en liten strykbräda, och tänkte spana in om jag hittade någon på second hand. Men snällaste mamma gav mig sin egen, som även fick nytt tyg innan avfärd.


Dessa mönster är också från mammas lådor, som kanske kan komma till användning. Kul att det fanns ett singoalla mönster, det är det hetaste av dessa just nu.


På second hand hittade jag 10 nya mönster. Herr, dam och barnmönster. Saknar herr mönster och kommer använda dessa främst som utgångspunkt och sedan modifiera efter behag. Av dam mönstren fastnade jag främst för mönstret i mitten, får se om det kan bli något med inspiration från den. Storlekarna varierar och behöver ju graderas upp först!


Slutligen några barnmönster. Vet inte om jag kommer att använda något av dessa just nu, men är ett fint komplement i mönsterbanken. Jag är mest sugen på byxmönstret, överst till vänster. Fin inspiration är dessa hur som helst :-)

14 kommentarer:

  1. Mönster kan man hitta billigt på second hand. Särskilt uppe i norr ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja, dessa kostade 2:-/st, vilket var överkomligt tycker jag :-)

    SvaraRadera
  3. Vad mycket bra saker du fick med dig. Superbilliga mönster! Har bett min faster hålla utkik åt mig eftersom hon jobbar på en second hand i Östersund och enligt henne verkar det finnas massor av det i såna butiker.

    SvaraRadera
  4. åh vad roligt med massa mönster! det med den rosa klänningen verkar ju helt klart mest intressant! Hoppas du syr en sådan så man får se... ;)

    SvaraRadera
  5. Mange spennende mønster du har funnet, hvilket kupp!! En sånn arm til strykebrettet har jeg lett etter også, har de sluttet å selge disse mon tro?

    SvaraRadera
  6. Utrolig mange koselige mønster. Stilig å sy noe av dette. Gleder meg til å se. Du er heldig som har en prøvedukke. Det ønsker jeg meg også.
    Håper du har hatt det fint hjemme hos dine foreldre. Alltid koselig å komme hjem!

    SvaraRadera
  7. Vad coola mönster du fått tag i! Gillar både det som du tyckte om klänningsmönstret längst ned i mitten, men även förklädersklänningen till vänster kan säkert bli jättesyggt!

    SvaraRadera
  8. Tyget till tröjan på Ville är inköpt på Stoff och Stil i Malmö.

    SvaraRadera
  9. jag skulle nog liksom Åsa ha börjat med den rosa, ser lagom somrig ut:-)
    Fina saker du fick med dig hem

    SvaraRadera
  10. Vad praktiskt med en provdocka! Och många fina mönster! Dom är ju rätt roliga de där gamla mönstren då det inte finns något fotografi utan bar en ritad bild. Man kan ju bli lite överraskad sen! Men bra att använda som grund också!

    SvaraRadera
  11. vad härligt!!!! att resa hem till föräldrarna och i sin egen nostalgi hitta saker som var våra och tar man hem en liten bit av dig själv, underbart!!!!
    jag väntar här med spännd alla fina saker som ska bli resultatet av dessa fina skatter di hittar från många år sen.
    klem!

    SvaraRadera
  12. Skönt med lite semester på vårkanten. Då hinner det bli snöfritt hemma medans man är borta.
    Mönster kan man ju inte få för många av och inte andra "sytillbehör" heller, toppen med en provdocka. Är också på jakt efter en armbräda. Jag får nog be mamma snällt.

    SvaraRadera
  13. Mönster är alltid bra att ha... här trillar det in nya mönster och ibland känns det som om man inte riktigt vet vilket man skall pröva härnest.. man vill så mycket men tiden räcker inte riktigt till. Men inspiration kan man aldrig få nog av;)

    SvaraRadera