söndag 10 juli 2011

Chambray åt alla


I sommar kommer vi i familjen att ha samma tyg i ett par av våra plagg. Chambray tex. Här visas ett par shorts resp. ett par byxor till sönerna, samma tyg som i mina byxor i föregående inlägg. Shortsen var de första som blev sydda, och även använda innan första fotot (man ser lite mörkare fläckar...)


Jag prövade en för mig ny variant på ficka. Inspirationen fick jag av Kånkarong. Kanta med mudd och bara sy fast fickpåsen mot frambyxan. Det var enkelt att bara följa den runda kanten (syddes från avigsidan).



Lilleman

Lillen vägrar att ha shorts och de flesta byxor är på gränsen för små. Dessa blev därför till på dryga halvtimmen för att råda bot på det en sommardag. Ville att han i alla fall skulle få ett par tunna, lite svalare byxor. Chansade på ett muddbyxemönster som bestod av en enda del. Lade till för resår, längre ben och lite mer vidd, då det är ett vävt tyg. Inget supermönster, inga detaljer, bara en gylfstickning för att se vad som är fram. Det blev ett ok ombyte. Sedan var det inte lätt att få på honom dem, han vill helst ha velourbyxor...


Tyg & mönster: Tyget är chambray och kommer från Tygverket, mönstren är från Ottobre.

5 kommentarer:

  1. Jättesnygga shorts, byxorna oxå!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  2. Har också ett barn som vägrar ta på sig vissa plagg. Ganska frustrerande ibland, men då är det ju extra bra att ha en mamma som syr!

    Fin ficka på shortsen som blev jättebra, skulle gärna testa den varianten själv!

    SvaraRadera
  3. Så snygga! Jag har beundrat dina egna byxor också och låtit mig inspireras - dock utan samma framgång, men men... Chambray är kanon sommartid, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Vilka jättefina byxor och shorts och så himla söta de är de små modellerna ;D.

    SvaraRadera
  5. Tack detsamma!

    Jag har följt din blogg ett tag men inte vågat mig på att skriva något. Nu tror jag att jag vågar:-)

    SvaraRadera