söndag 3 juli 2011

FO = Finished Object


Så blev dessa byxor (shorts) klara. De blev liggandes som ett UFO (unfinshed object) när jag stötte på patrull i slutet av sommaren 2010. Det var bara att sy i knapp och knapphål och sy fast hällor och fålla byxbenen kvar. Då upptäcktes att de var för grunda i grenen. Byxorna är till maken och mönstret jag använt är en barnmodell i stl 170. I midjan skulle det även vara en mudd som stack fram, se skiss. Den skippade jag och tänkte inte på ev. konsekvenser.


Den lösning jag klurat ut var att vika ut linningen och göra den dubbelt så bred. Men passformen var inget vidare, utan insåg att den måste formas, tex genom att sy inprovningar mitt bak och i sidorna. Där blev motståndet för stort. Hade knappt något tyg kvar att göra insidan av linningen. Då jag lagt ner så mycket tid på detaljer, riktig gylf enligt beskrivning och stickningar mm ville jag att de skulle bli använda. Därför har det skarvats och fixats för att få till denna vecka. Det fick bli färre hällor och dubbla knappar jmf med modellen, men det blev bra till sist!

Tyg och mönster: Viskos/lin från Ohlssons tyger och mönster från Ottobre 3/2009.

Hoppas på en livebild snart och då kanske med en matchande tröja. Har ritat av ett nytt mönster med raglan som ska testas.

7 kommentarer:

  1. Vad skönt det måste kännas att bli av med den "surdegen"! Byxorna blev gôrsnygga (vrålsnygga) och stickningarna superbra. Nu måste väl mottagaren bli väldigt nöjd, när han får ett par så snygga byxor.

    SvaraRadera
  2. Dom ser avancerade ut!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  3. Håller med Åsa, de ser riktigt avancerade ut! Så bra att du tog dig tid att fixa dem för du måste ha fått lägga ner en hel del tid på dem med alla snygga detaljer. Ser fram emot en livebild:)

    SvaraRadera
  4. Så fina och välsydda! Snygga och sobra!

    SvaraRadera
  5. Wow, så himla snygga och detaljrika. Superbra jobbat :D

    SvaraRadera
  6. Tycker din lösning ser bra ut. Förövrigt är shortsen fulla av snygga detaljer som ger en lagom tuff look. Ska bli kul att få se en livebild!

    SvaraRadera
  7. Wow! Otroligt snygga. Och vilket jobb du har lagt ner - men det har nog varit mödan värt. Hoppas nu att de kommer att användas!

    SvaraRadera