tisdag 5 juli 2011

Kors i taket - byxor till mig (och en top)

Framifrån

Så äntligen har jag lyckats med att sy ett par byxor till mig! Räknar lite lätt att det måste vara ca 9 år sedan jag sydde mig ett par byxor. Det är ju mest överdelar jag producerat, men även klänning och kjol de senaste två åren. Byxor har jag sytt, men inte till mig. Dels trivs jag väldigt bra i jeans, det köper jag i butik. Sedan tycker jag att det är svårare att känna för en modell och samtidigt hitta lämpligt tyg. Men jag hade ett par haremsbyxor som köptes för drygt två år sedan, som jag gillade mycket. Sedan fick de en reva. Dessa har jag funderat på om jag skulle klippa sönder och använda till mönster, eller om jag skulle lappa och fortsätta använda. Jag har även spanat på olika mönster på haremsbyxor, men sett att skärningen inte är lik mina beprövade byxor, och känt att de inte motsvarar vad jag önskar.

Bakifrån

Så någon vecka innan skolavslutningen fattade jag beslutet att rita upp ett eget mönster genom att ta mått på byxan. Mönstret blev klart på helgen, på måndagmorgon hann jag klippa ut delarna innan jag åkte till jobbet och när jag kom hem sydde jag klart byxorna, stupade i säng. På tisdagmorgon var det avslutning. Dessa byxor bar jag, som passar fint med min senaste singoalla, som blev min examensklädsel. Inget hann ju fastna på bild förstås.

Tyg och mönster: Tyget är ett chambray från Tygverket och mönstret är en avritad byxa från Vero Moda.

Pingvintop


I samma tyg som sönernas senaste t-shirts har jag sytt en top till mig, som passar fint med byxorna. Än en gång har jag ritat av ett befintligt plagg hemma. Jag ville variera mig och har bla hämtat inspiration av JuMel, som sytt så fina pinvintröjor till dottern. Även hon hade ritat av en köpetröja, så då kunde väl jag göra likadant. Några justeringar gjorde jag när jag ritade, men även sedan vid sömnaden. För att nyttja tygbredden effektivt lät jag längden på ärmarna styras av tygbredden (hela framstycket och ena halvan av bakstycket). Resultatet blev att de slutade just i ärmvecket, och det kändes inte bekvämt att sätta resår som köpeförlagan hade. Jag sydde istället i resårband på fyra ställen i ärmslutet, så att det rynkar ihop sig. Ärmen hamnar då strax över armvecket. Det blev en bekväm lösning, kanske inte den snyggaste.


Här är setet tillsammans på provdockan (som är lite smalare än jag).

Tyg & mönster: Tyget är en singlejersey och kommer från Stoff och Stil och mönstret är en avritad top från Gina Tricot.


Här kommer slutligen en livebild. Byxorna är använda och tvättade en vända redan. Lilleskrutt ville vara med, så då blev det så...

Mer finns färdigsytt, men inläggen kommer lite hur som, delvis beroende på hurvida det är fotat eller ej :-)

5 kommentarer:

  1. Snygga kläder! Du är verkligen duktig på att sy till dig själv, känner att jag borde bli bättre på det!:) Singollan känns det som att jag har missat och den gillar jag verkligen både tyget och modellen.

    SvaraRadera
  2. For et stilig antrekk. Så flink du er.
    Og så likte jeg skoene dine.
    Utrolig flott bukse under her.
    Ellen :)

    SvaraRadera
  3. Åh, så snygga! Tror vi har lite samma stil,i alla fall blir jag alltid så sugen på att sy något liknade till mig själv när jag ser dina alster!

    SvaraRadera
  4. Jättefina brallor! Inspirerande!

    SvaraRadera
  5. Härliga byxor och snygg topp! Jag förstår att byxorna har blivit använda :)

    SvaraRadera