fredag 2 juli 2010

Figurformad singoallaklänning - prototyp


Jag har grunnat länge på en klänning som jag fick inspiration ifrån Fru-jansen. Det var länge sedan. Hon syr efter eget mönster, och så har det fått bli för mig med. Jag har utgått från två olika mönster. Det ena, en klänning avskuren under bysten. Därifrån tog jag kjolvåderna. Det andra, var livet till klänningen jag sydde till bröllopet. Det är i vävt tyg, men jag visste att det passade mig rätt väl.

Livet har sedan genomgått stora förändringar. Först gjordes det om till raglanskärning (utan att testas). Sedan var det till att lägga till för rynkningen i halsen. Testa ville jag ju göra i något skräptyg. Det här var vad som fanns hemma. Då det mönstrade inte räckte till alla delar blev det vinröda ärmar och även livet bak. Kjolen blev inte längre än så här, så då lade jag till en bård i nederkanten. Ville då fånga upp den vinröda kanten upptill, och gjorde kanalen med det vinröda som fick titta fram.


Några justeringar har jag gjort. Kortat livet där bak. Ärmen formades om i nederkanten. Till nästa gång blir det ytterligare justeringar, bla ärmen. Lite mindre rynkor. Vidden på bakstycket i midjan ska också justeras. Sen blir det till att variera längd och tygkombinationer. Det kommer flera, för jag blev så pass nöjd att arbeta vidare med denna prototyp!

12 kommentarer:

  1. Men så söt modell! jättefin! jag fattar inte det här med egen mönsterkonstruktion så bra och blir alltid så imponerad av alla er som gör detta!

    SvaraRadera
  2. Utrolig fin modell!Og prototypen blir en flott sommerkjole:D

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Jag önskar jag vågade ge mig på att sy något till mig själ....

    SvaraRadera
  4. Vilken fin singoalla! Måste kännas kul att ha gjort en så fin från grunden :)

    SvaraRadera
  5. Wow! Det där kommer att bli ursnyggt, Sinkan! Bra jobbat! Ritar du ett mönster sen?
    ;-)

    SvaraRadera
  6. Tycker din prototyp ser superfin ut och är säkert lika snygg på!Ska bli spännande att se det färdiga resultatet. Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker modellen ser jättefin ut och kan väl knappast bli sämre efter fler justeringar? Ska bli spännande att se hur "fortsättningen" blir.

    SvaraRadera
  8. Håller med samtliga föregående talare =) Tycker singoallan ser kanonfin ut! Härliga färger också!

    SvaraRadera
  9. En hellyckad prototyp. Jag gillar verkligen att det är två tyger, skulle vilja göra mer sånt själv. Tack för awarden!!

    SvaraRadera
  10. Jättefin klänning! Tunikan tidigare är också superfin.

    SvaraRadera
  11. Vad snygg den var! Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  12. Jättefin! Ska bli kul att få se den i "fin-tyg" sen! Detta tyget är ju också fint, men du vet hur jag menar.. =o))

    SvaraRadera