torsdag 8 juli 2010

Tunika


Den här tunikan passade på en gång. Här syns en detaljbild av ryggen. Inga justeringar under sömnaden. Överraskad och glad blev jag, för nu har jag kanske knäckt koden till massa nya mönster!!! Det är nämligen så att jag har graderat upp ett flickmönster stl. 170 på bredden enbart. Tänk att det passade. Jag ska testa fler flickmodeller från Ottobre nu.


Här är en helbild av baksidan, kul med lite pyntat där också som omväxling.


Så här ser den ut på framsidan. Den har smockade partier som sys mot ett litet ok. Den klockar ut lite sedan vilket ger en härlig rörelsevidd. Nertill en enfärgad bård som sys med rullfåll, som sträcks för extra vågig kant.


Tyg & mönster: Tygerna är av viskos/lycra och det mönstrade kommer från Ohlssons tyger och det enfärgade från MG-tyger. Mönstret är från Ottobre 3/2009.


En live bild som är tagen med självutlösaren, orkade inte vänta tills maken kunde ta en bild....

10 kommentarer:

  1. Jag har tänkt jättemånga gånger att de största flickstorlekarna borde kunna "passa" på mig. Så kul att någon prövade. Och så härligt att det gick!

    Jättefin tunika, jag bara älskar detaljen i nacken!

    Snyggt jobbat!!!

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Du är verkligen duktig!

    SvaraRadera
  3. Superfin tunika och fina tyger! Jag tänkte just häromdagen att jag kanske skulle kunna komma i Ottobres 170 utan ändringar eftersom jag är ganska smal och liten över bysten. Har inte kommit längre än till tanken, tänkte att jag skulle kolla måtten på tunikan jag hade i tankarna... Fick du förstora den mycket? Beror ju så klart på vilen storlek du brukar ha...

    SvaraRadera
  4. JuMel: Jag har graderat två storlekar, och då drar jag på köpeplagg minst stl 42 upptill. När jag sytt i trikå från Ottobre har jag dock passat bäst i stl 40. Måttabellen mellan dam och barn på bysten motsvarade då ca 2 stl uppskattade jag, och visst - det gick hem! Tror säkert du kmmer i stl 170 utan ändringar.

    SvaraRadera
  5. snygg rygg på tunikan!

    jag har också provat flickmönster nångång och brukar även köpa på barnavd ibland. Det största problemet för mig med de köpta är att de är så trånga under armarna

    SvaraRadera
  6. Nydelig tunika. Likte kjempegodt krysset i nakken og den lilla kanten nederst. Kjempefin. Ha en fin sommer!

    SvaraRadera
  7. Vilken fin tunika, den har allt det där extra man önskar. Skön passform och fina detaljer!Gillar även tyget. Och du, smocken har du verkligen fått till fint!
    Kul att uppgraderingen funkade så fint!

    SvaraRadera
  8. Så roligt med uppgraderingen! Måste testa nåt också då ju!! Fin blev den också!!

    SvaraRadera
  9. Snyggt! Kul att du kan använda så många fler Ottobremönster nu - i en del nummer finns fina plagg i stl 170.

    SvaraRadera
  10. Frisk og fin tunika med stilige detaljer!=D

    SvaraRadera