onsdag 17 februari 2010

Ficka utan sidsöm på byxan, steg-för-steg


När jag sydde dessa byxor provade jag, ett för mig helt nytt sätt att sy fickor. En istoppsficka trots att det inte är någon sidsöm på byxan. Jag gjorde lite dokumentation samtidigt. Först nu har jag sammanställt den och här kommer en steg-för-steg beskrivning för hur jag gjorde. (Bilderna är klickbara)


Steg 1: Rita upp en fickpåse i lämplig storlek. Mina mått blev 9 cm bred resp 16,5 cm lång samt lite formad. Jag lägger till sömsmån i ytterkanterna när jag klipper i tyget. Där själva istoppshålet ska vara har jag även markerat var jag klipper (1 cm sömsmån).

Steg 2: Klipp ut två bitar av det som blir synligt (inre fickpåse) och två bitar av det som blir yttre fickpåse (svarta tyget). Här valde jag en single trikå för att det inte ska bli så klumpigt med flera lager velour. Jag pressade på lite vlieselin på avigsidan som förstärkning kring ficköppningen. Jag klippte även ut hålet, för att sedan följa den med 1 cm sömsmån.


Steg 3: Placera den yttre fickpåsen där du vill ha fickan. Lägg tygerna räta mot räta. Jag valde att lägga den på "framstycket" nära där sidsömmen skulle ha varit. Avståndet från överkanten kan vara ca 3-4 cm. Det bör anpassas så att när resårkanalen viks ner ska sömsmånen sticka in under.

Steg 4: Sy fast tygerna med varandra efter den ovalformade kanten (istoppshålet). Klipp därefter upp öppningshålet på byxtyget. Jag klippte ner båda sömsmånerna till ca 0,5 cm och jackade runt om.


Steg 5: Jag vänder sedan fickpåsen genom öppningen. Den vänstra bilden visar hur det nu ser ut på byxans avigsida och den högra bilden visar hur det ser ut på byxans rätsida.


Steg 6: Lägg den inre fickpåsen räta mot räta på den yttre fickpåsen. Overlocka ihop alla ytterkanter. Bilden till höger visar hur det nu ser ut från byxans rätsida.


Steg 7: Sy en stickning runt ficköppningen så att tyglagren hålls på plats. Jag sydde med ca 1 cm sömsmån.

Steg 8: Sy ihop resten av byxan, grensöm och innerbensöm (visas ej). Sy fast resåren genom kanal eller annat sätt. Se till att fickpåsarnas överkant sys fast i sömmen för extra fint resultat!

7 kommentarer:

  1. Vad roligt att få följa dina alster ;-). Kram Tina

    SvaraRadera
  2. Heisann. Her var det utrolig mye fint. Så bra at du har lagt ut steg for steg. Sånne ting liker jeg. Jeg har lagt meg til som følger og håper det er i orden.
    Klem.

    SvaraRadera
  3. Vilken bra beskrivning! Tack för kommentaren i min blogg :)

    SvaraRadera
  4. Snyggt:D

    Åh tack, vad glad jag blir=)

    SvaraRadera
  5. Åhh vad bra med tutorial på detta :-)
    Fickorna är jättecoola!

    SvaraRadera
  6. ÅÅh vilken fin ficka. Såg en kjol i en annan blogg som hade en kul ficka och den här är var ännu roligare. Får nog sy några vardagskjolar till mig med sådana här fickor. *kanske*

    SvaraRadera
  7. Oj så frän ficka. Och vilken bra beskrivning:) Jättefint! /Johanna

    SvaraRadera