onsdag 2 mars 2011

Tränar på trossömnad


Detta är mitt första "använd det du har" projekt. Det ena är dock påbörjade långt tidigare...

Efter att ha beskådat Mulliga M:s fina underkläder ville jag också testa att sy trosor. Jag rotade fram en mönsterskiss, om inte var i rätt storlek och förstorade på fri hand ett trosmönster. Resultatet blev sådär, och hamnade i UFO högen (unfinished object). Det är det pastelliga paret.

Jag har plockat upp trosorna ur UFO högen och slutfört dem. Resåren var spänd för hårt och när jag dessutom ringade ur öppningen för benen så blev det som en helt annan trosa. Det var magiskt att se hur skärningen är A och O. Den var fortfarande lite väl låg i midjan, men hittade då en bortsprättad spets från ett par avlagda trosor som jag sydde på och då blev de lagom. Denna gång blev resåren aningen löst fastsydd i benöppningen, och det är ju just detta som jag håller på och tränar mig på. Att hitta de rätta teknikerna i trossömnaden.

Att använda större spillbitar till trosor är perfekt. Letade fram ett annat tyg och ville prova ett riktigt mönster. Ritade av ett mönster på skolan från Almedahls. Resultatet är de svart/grå/röd randiga. Dessa är alldeles för för långa på höjden. Här provade jag en anna turordning i momenten som blev till det bättre. Resåren provade jag att sy fast så att den ligger helt synlig på rätsidan, det blev bra tycker jag. Ingen av modellerna är riktigt bra tycker jag, så jag ska prova mönstret ur senaste Ottobre. Sedan får jag nog göra de justeringar som passar min kropp, för det var kul att sy.

Har fått lite blodad tand, så jag ska inhandla ett bh mönster från LG och testa. TACK Mulliga M för all inspiration och tips på mönster!

5 kommentarer:

  1. Roligt att fler har blivit "smittade" ;). Om en trosa blir för hög eller lång i grenen kan det hjälpa att korta av själva grenbiten. Hoppas att du hittar din trosa, så att du kan börja serietillverka.

    SvaraRadera
  2. Så spennende. jeg synes det er vanskelig finne truser som passer perfekt, så det kanskje ikke så dumt å sy sine egne.
    Ellen :)

    SvaraRadera
  3. Wow, vad häftigt! Jag skulle aldrig våga mig på underkläder, men du verkar klarat detta galant!

    SvaraRadera
  4. Snygga trosor, kanske man ska våga sig på det, spillbitar har man ju hur mycket som helst :)

    SvaraRadera
  5. Hej, vad kul att du vill vara med i min give away! Jag gillar förresten mycket den där tunikan som du presenterade i ett tidigare inlägg. Trodde först att det var för en liten tjej dock, kanske för att jag kunde se den på min dotter direkt, jättefin! Men den var till dig själv, eller hur? Har du använt den? Kan man få se den på kanske?

    Hej så länge!

    SvaraRadera